۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۲۳۱۶۸

مشکلات ، موانع و چالشهای آب استان چهارمحال و بختیاری

خشکسالی و کم شدن بارشها طی هشت سال گذشته موجب شده بسیاری از روستاها وشهرهای این استان با کمبود آب مواجه شده به طوری که بسیاری از روستاهای این استان اصلا آب نداشته و دستگاه های دولتی مربوطه مجبور هستند آب را با تانکر به آنها برسانند.
مشکلات ، موانع و چالشهای آب استان چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز حمیرا رحیمی فعال رسانه و مطبوعات در یادداشتی نوشت:

شرایط توپوگرافی و خاص استان چهارمحال و بختیاری این استان را در مسیر پر بارش ترین استانها در رشته کوه زاگرس قرار داده است و این استان هم اکنون آب استانهای همجوار خود را تامین می کند. خشکسالی و کم شدن بارشها طی هشت سال گذشته موجب شده بسیاری از روستاها وشهرهای این استان با کمبود آب مواجه شده به طوری که بسیاری از روستاهای این استان اصلا آب نداشته و دستگاه های دولتی مربوطه مجبور هستند آب را با تانکر به آنها برسانند.

در اختیار داشتن قلب آب استان چهارمحال و بختیاری در دست مسئولین استان اصفهان پس از گذشت سالها و حتی گذراندن مراحل قانونی و اخذ مجوز انتقال نیروگاه کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری و همچنین تاکید بازرسی کل کشور بر ضرورت واگذاری این نیروگاه به آب منطقه ای استان از مهمترین چالشهای این استان بوده که بعلت وجود مدیران اصفهانی در بدنه وزارت نیرو این استان را با چالشهای متعددی روبرو کرده و سکوت وزارت نیرو نیز در این زمینه جفای مضاعفی بر مردم این استان شده است .

در کنار مشکل کم آبی بسیاری از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری و بسیاری از شهرهای این استان نیز نظیر فرخ شهر، بروجن ، سفید دشت و... نیز دچار کم آبی شده اند. به عنوان مثال خشکسالی در شهر بروجن که بعد از شهرکرد بزرگ ترین شهر این استان به شمار می رود، موجب خشک شدن چاه های آب شرب شده و هم اکنون مشکلات بسیاری در خصوص تامین آب با کیفیت پیدا کرده است. جهت حل مشکلات آب این استان علاوه بر اجرای قانون و مصوبات شورای عالی آب لازم است اقدامات ذیل نیز در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

ضرورت سرمایه گذاری در اجرای طرحهای تأمین و انتقال آب استان با توجه به افت بیش از حد منابع آب زيرزميني

بیش از ۷۰ درصد آب کشاورزی و بیش از ۹۰ درصد آب شرب و صنعت استان چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی و از طریق چاهها تأمین می شود و این بارگذاری بیش از حد باعث بیلان منفی عمده دشتهای استان شده و دشت‌هاي مهمي همچون بروجن-فرادنبه، سفیددشت در سال ۱۳۶۳، دشتهای خانمیرزا و شهرکرد در سال ۱۳۸۵ و دشت کیار در سال ۱۳۹۳ به عنوان دشتهاي ممنوعه اعلام شده اند. راهکار اساسی در این ارتباط اینست که برداشت از منابع آب‌هاي زيرزميني دشت‌هاي استان کاهش یابد و در این ارتباط بجز اعمال اقدامات بهینه سازی مصرف آب، اجرای طرحهای آبرسانی و تأمین آب (نظیر طرح آبرسانی بن-بروجن، طرح انتقال آب سبزکوه، سد ونک، سد باباحیدر و طرح آبرسانی فارسان-جونقان) برای جایگزین نمودن منابع آب زیرزمینی با منابع آب سطحی، حائز اهمیت زیادی است. در مورد طرح بن-بروجن که از مصوبات ویژه سفر ریاست محترم جمهور در سال ۹۳ به استان بود، مقرر شد در سه سال متوالی ۱۸۰۰ میلیارد ریالی از منابع عمومی برای اجرای طرح بودجه تخصیص داده شود (هر سال ۶۰۰ میلیارد ریال) ولی در قانون بودجه سال ۹۴ رقم ۴۰۰ میلیارد ریال منظور شده که با کسری ۲۰۰ میلیارد ریال مواجه است و لازم است برای عملی شدن وعده ریاست محترم جمهور مبنی بر اتمام طرح تا پایان دولت یازدهم، این کسری بودجه در سال ۹۴ جبران شود.

چالشهای حفاظت منابع آب استان

رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در بخش آب کشور، حفاظت از منابع آب است که انجام آن در محورهای مدیریت تقاضای آب و بهینه سازی مصرف آب، حفاظت کمّی و کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی و احیای اکوسیستمهای آبی است. بدلیل اینکه در حال و آینده استان چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق استراتژیک تأمین آب شرب استانهای همجوار و استانهای فلات مرکزی ایران است، می باید حفاظت کمّی و کیفی منابع آب این استان در سطح ملی از اولویتهای بخش آب کشور باشد و سرمایه گذاری لازم در این زمینه صورت پذیرد. با توجه به محدودیت های اعتباری موجود و برای جلب مشارکت عمومی، پیشنهاد می شود موضوع "تخصیص بخشی از درآمد آب خروجی استانهای آبخیز برای حفاظت کمّی و کیفی منابع آب حوضه" بصورت یک بند جداگانه در برنامه ششم توسعه کشور آورده شود و دولت مکلف شود در سال اول برنامه، آئین نامه اجرائی مربوطه را برای عملیاتی شدن آن تهیه و تصویب نماید.

مشکلات و مسائل آب حوضه زاینده رود

با آنکه استان چهارمحال و بختیاری تأمین کننده حدود ۹۰ درصد آب زاینده رود است، سهم ناچیزی از منابع آب را استفاده میکند و در حال حاضر در چارچوب مجوزهای قانونی برداشت آب که در سنوات گذشته برای مردم این استان صادر گردیده، تعدادی طرحهای تأمین آب با مشارکت مردم و حمایت مالی دولت در دست اجرا بوده و عمده آنها در مراحل میانی یا پایانی کار قرار داشته و حتی بعضأ آماده بهره برداری هستند.

اعلام ممنوعیت بارگذاری بر زاینده رود از سوی وزارت نیرو به استناد بند ۲ مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب، بگونه ای انجام شده که مشمول تمامی بهره برداران است که به هردلیل پروانه بهره برداری نگرفته اند و این امر نارضایتی زیادی برای مردم استان بوجود آورده است. از سوی دیگر بررسی و جمعبندی کلیه تعهدات تأمین آب تا قبل از تاریخ جلسه دهم شورایعالی آب (اعم از تعهدات جذب شده یا نشده) از سقف تعیین شده توسط شورایعالی آب برای برداشت آب توسط این استان از منابع آب زاینده رود (که معادل ۲۳۷ میلیون مترمکعب است) کمتر بوده و این نشان می دهد کلیه طرحهای تأمین آب این استان که دارای مجوزات قانونی قبل از جلسه دهم شورایعالی آب هستند، در سقف تعیین شده قرار دارد لذا ادامه ممنوعیت مذکور ضمن اینکه وجاهت قانونی ندارد، می تواند زمینه ساز تعارضات و تنشهای اجتماعی غیر قابل کنترل در سطح منطقه باشد.

موضوع دیگر در حوضه زاینده رود تحویل نیروگاه کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری است که در حال حاضر بر خلاف قوانین و مقررات تحت مدیریت استان اصفهان می باشد. علاوه بر اینکه انجام موضوع در جلسه مورخ ۲۶/۳/۱۳۸۹ هیأت دولت تصویب شده و ابلاغ گردیده است، در سال ۱۳۹۳ نیز سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور، تحویل نیروگاه کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری را امری قانونی دانسته و آنرا مورد تأکید قرار داده است که متأسفانه تا کنون این الزام قانونی رعایت و اجرا نشده است.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۲۲:۳۵

5 Jan 2020