۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۲۰۹۴۶
گزارش رادیو فرانسه؛

چرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت می‎کند؟!

روس‌ها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیت‌ها، به ویژه اقلیت مسیحی، احترام می‌گذارند. از همین رو، قدرت‌های شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود می‌دانند.
چرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت می‎کند؟!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه خبری جام، رادیوی دولتی فرانسه (rfi) با تأکید بر مناسبات نزدیک و دوستانه روسیه با شیعیان، در گزارشی به ریشه‎یابی علل این نزدیکی پرداخت.

مشروح گزارش رادیوفرانسه، در سطرهای زیرین از منظرتان می‎گذرد:
««نشانه‌های بازگشت دین به جوامع سوسیالیستی پیشین به ویژه روسیه را ناظران کنجکاو از سال‌ها پیش می‌دیدند، اما پیوند تنگاتنگ میان کلیسای ارتدوکس و قدرت سیاسی را به‎گونه‌ای که در روسیۀ امروز می‌بینیم، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.

رهبران کرملین و مقامات دینی ارتدوکس این پیوند را هم برای ادارۀ امور داخلی روسیه و هم برای تعمیق همبستگی میان مردمان اسلاو و مسیحیان ارتدوکس در جهان ضروری می‌دانند. از چندین سال پیش رهبران مسکو به ویژه پوتین، توجه خاصی به وضع مسیحیان ارتدوکس شرقی می‌کنند.

رهبران روسیه و مقامات کلیسای ارتدوکس معتقدند که دولت‌های غربی، مسیحیان شرق را در کشورهای آشوب‌زدۀ خاورمیانه به امان خدا رها کرده‌اند. به‎همین سبب از زمان فروریختن اتحاد جماهیر شوروی، محافظت و پشتیبانی از این مسیحیان را وظیفۀ خود می‌شمارند و در این راه گام‌های عملی برداشته‌اند.

آنان به «جمعیت ارتدوکس فلسطین» که در سال ۱۸۸۲ در سرزمین مقدس بنیانگذاری شده بود، جان تازه بخشیده‌اند. هدف این جمعیت در آغاز، آسان کردن زیارت ارتدوکس‌ها از سرزمین مقدس، گسترش نفوذ معنوی کلیسای ارتدوکس در مدیترانه و توسعۀ روابط فرهنگی میان ملت‌های خاورمیانه بود.


روحانیون کلیسای ارتدوکس فلسطین
این جمعیت از طریق رایزنی با مقامات اسرائیلی، بناهایی را که در گذشته مالک بود و همه را از دست داده بود، پس گرفته و در شهرهایی هم که جنبۀ نمادین و دینی دارند، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای آغاز کرده است.

روسیه این فعالیت‌ها را در هماهنگی با کلیسای ارتدوکس پیش می‌برد و پیوسته کشورهای اروپایی را به سبب آنکه مسیحیان شرق را به امان خدا رها کرده‌اند، سرزنش می‌کند. به‎گفتۀ رهبران روسیه‌ و مقامات کلیسای ارتدوکس، کشورهای اروپایی، تبار مسیحی این مردمان را به رسمیت نمی‌شناسند.

روس‌ها، مسیحیان شرق را بازیچۀ سیاست‌های کشورهای غربی در خاور نزدیک می‌دانند و بر این نکته تأکید می‌کنند که درگیری‌های خونین در آن منطقه، تنها میان مردم و حکومت‌هاشان نیست، بلکه میان قدرت‌های جهانی نیز هست که همه به منافع اقتصادی و سیاسی خویش می‌اندیشند. آنگاه به حق می‌پرسند: «جنگ‎افزارهای ریز و درشت را چه قدرت‌هایی در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند؟»

در اکتبر سال ۲۰۱۳، وزیر امور خارجۀ روسیه نامه‌ای را با امضای پنجاه هزار تن از مسیحیان سوریه فاش کرد که در آن، قدرت‌های غربی متهم به حمایت از تروریست‌ها شده بودند. امضاکنندکان آن نامه تقاضای تابعیت روسی کرده بودند.

بعضی از ناظران مسیحیِ عرب مانند "برنارد الغول" لبنانی معتقدند که مدتی است روسیه در خاورنزدیک و خاورمیانه جای خالی قدرت‌های غربی را پر می‌کند. دیپلماسی نوین این کشور، دفاع از اقلیت‌های مسیحی را در جهان به یکی از محورهای اصلی خود تبدیل کرده است.

روس‌ها در خاورنزدیک و خاورمیانه منافع اقتصادی مهمی نیز دارند. در نتیجه، با هوشیاری آرایش نیروها را در خاورمیانه مطالعه می‌کنند و پیکربندی جدید آن منطقه را زیر نظر دارند. آنان از رقابت‌های سیاسی و کشاکش‌های دینی در آن منطقه، هم برای دفاع از مسیحیان و هم در جهت تأمین منافع اقتصادی‌شان بیشترین استفاده را می‌کنند.

روس‌ها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیت‌ها، به ویژه اقلیت مسیحی، احترام می‌گذارند. از همین رو، قدرت‌های شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود می‌دانند.

سیاست پشتیبانی روسیه از ایران شیعی، علویان سوریه و حزب الله لبنان، بر پایۀ بررسی‌های ویژه از اوضاع منطقه تنظیم شده است. از نظر روس‌ها:


۱- شیعیان در جهان اسلام از اقلیت‌های دینی به ویژه مسیحیان حمایت می‌کنند.
۲- "اسلام مهاجم تندرو" خاص جریان‌های بنیادگرای سنی مذهب است.
۳- با تقویت جریان‌های شیعی، می‌توان سایر مسلمانان را به پذیرش مدارا و کثرت دینی تشویق کرد.


انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۵۱:۰۶

28 Dec 2019