۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۷۴۹۷

صف ۱۳ میلیون طلب‌"کار"

اعلام هشدار و نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور از رئیس جمهور تا وزرا، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور از ورود حدود ۱۳ میلیون متقاضی کار به بازار کار طی ده سال آینده، نشان می دهد که بیکاری معضل اول اقتصاد کشور شده است.
صف ۱۳ میلیون طلب‌"کار"
به گزارش جهانبین نیوز، بیکاری همواره یکی از تهدیدات کشور به حساب آمده است و دولت‌ها در دوره‌های مختلف برای حل آن برنامه‌ریزی‌های مختلف کرده و جامعه با آن دست و پنجه نرم کرده است.

با وجود اینکه دولت‌ها برای حل این مشکل راهکارهای مختلفی را ارائه کرده‌اند اما هیچ گاه غول چراغ جادوی بیکاری پیدا نشده است و سالیانه تعداد کثیری از جوانان تحصیل‌کرده و غیر تحصیل‌کرده به لیست بیکاران اضافه شده اند.

اما آنچه در این گزارش مد نظر است سونامی جدید بیکاری در آینده است. پس از هشدارهای متعدد مقامات دولت تدبیر درباره وقوع بیکاری بزرگ در کشور طی سال های آینده، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اخیراً جمعیت شاغل کشور را 22 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: جمعیت شاغل در افق چشم انداز 1404 باید به 35 میلیون نفر برسد.

شکاف موجود در ارقام یاد شده بیانگر این موضوع است که مسئولان باید از الان برای این بحران بالقوه که با ورود 13 میلیون جوان آماده به کار به بازار کار همراه است، راهکارهای عملیاتی طراحی کنند.

تراکم بیکاری به مثابه چالش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق بزهکاری، فساد، انحراف، رشوه، ناهنجاری، اختلالات خانوادگی، سرقت و... عمل می کند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در یک بستر زمانی مناسب اگر واقعیت بیکاری فراموش شود با پدیده هایی مواجه می شویم که در برنامه ریزی های، اقتصادی و اجتماعی خلل های جدی ایجاد می کند.

به گزارش تسنیم، بر اساس تازه ترین آماری که مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در بهار سال 93 منتشر کرده است، از مجموع 23 میلیون و 637 هزار جمعیت فعال کشور، بیش از 2 میلیون و 530 هزار نفر بیکار هستند که یک میلیون و 578 هزار نفر آنها را جمعیت جوان 15 تا 29 ساله تشکیل می دهند.

فزونی تعداد متقاضیان کار در برابر فرصت‌های موجود، رشد یکباره جمعیت در دهه 60 ،‌ناتوانی بنگاه‌ها در استفاده از ظرفیت مناسب بنگاه‌ها برای تولید، نبود یک متولی مشخص در بازار کار و فعالیت صدها هزار کارگر خارجی و مسائل گوناگونی از این دست باعث بحرانی تر شدن شرایط اشتغال شده است تا جایی که علاوه بر صاحب‌نظران و کارشناسان,  مسئولان دولتی نیز در این باره اظهار نگرانی کرده‌اند.

*روحانی: بیکاری ام الفساد است

طی یک سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید؛ گزارش‌های متفاوتی از وضعیت بازار کار کشور ارائه شده و برخی مقامات این دولت به صورت رسمی در این‌باره اعلام نگرانی کرده و هشدار داده اند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور در چند مرحله پیرامون اشتغال زایی به عنوان مشکل بزرگ پیش روی دولت و از خواسته‌های اصلی مردم یاد کرده و بیکاری را «ام المفاسد» خوانده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جایی تصریح کرد که وضع اشتغال به عنوان یک شاخص، به درجه هشدار در ایران رسیده‌ است. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیروی بیکار در ایران کم‌ سواد یا بی‌ سواد نیستند، بر بیکاری نیروهای تحصیل‌کرده تاکید کرده است.

وزرای کار، اقتصاد، کشور و سخنگوی دولت نیز طی یک سال اخیر در مواقع مختلف از خطر بزرگ بیکاری در کشور سخن گفته و اعلام هشدار کرده‌اند.

* 11 میلیون بیکار تحصیل‌کرده در راهند

محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور در جایی تصریح کرد: بیکاری در استان‌های کشور با استخدام دولتی حل نمی شود و باید در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری را افزایش داد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بارها نسبت به بیکاری زنان و جوانان تحصیل‌کرده ابراز نگرانی کرده و اخیراً در اجلاس جهانی کار به عنوان رئیس وزرای کار کشورهای جنبش عدم تعهد با تاکید بر اینکه اشتغال راه برون رفت خانوارها از چنبره فقر است، گفته بود: در صورت ادامه روند فعلی، تعداد کارجویان در کشور طی سالهای آینده 13 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نرخ بیکاری جوانان بیش از 26 درصد و رشد بهره وری 1.3 درصد است، گفته بود: این دو پدیده نشان می دهد که جامعه در شرایط خوبی نیست و هر جامعه دارای چنین شرایطی با معضلات متعددی در بخش اقتصادی مواجه خواهد شد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اعلام نگرانی از اینکه امسال با ورود بیش از 4.5 میلیون نفر دانش آموخته جدید به بازار کار که هم اکنون در دانشگاه‌های کشور به تحصیل اشتغال دارند، بیکاری تشدید خواهد شد، گفته بود: از موج بیکاران تحصیل کرده اعلام خطر کرده بود.

حسن طایی، معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر کار نیز به تازگی گفته است: آمار بیکاران کشور بر اساس تعریف کامل‌تر بر مبنای محاسبه افرادی که وارد بازار کار شده ولی شغلی به دست نیاورده اند از آمار اعلام شده فراتر است.

وی ادامه داد: آمارهای رسمی منتشر شده در کشور نشان می دهد که 22 میلیون نفر شاغل در کشور وجود دارد و تا افق سال 1400 این آمار به 35 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.با هدفگذاری های انجام شده اگر سالانه یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شود در سال 1400 وضعیت مطلوبی در اشتغالزایی خواهیم داشت.

اعلام نگرانی از معضل بزرگ بیکاری در سالهای آتی به رئیس جمهور و وزرای اقتصادی محدود نمی شود و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز اخیراً هشدار داده است که با ادامه روند فعلی تا سال 1400 تعداد بیکاران تحصیل‌کرده کشور به 11 میلیون نفر خواهد رسید.

از هشدار مسئولان درباره سونامی بیکاری در دهه آینده عبور کنیم، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی هم بارها در محافل مختلف در این باره اعلام نگرانی کرده اند که در این گزارش کوتاه به اظهارات هشداردهنده اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اشاره می کنیم که گفته است: سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار نفر وارد بیست سالگی یعنی سن اشتغال می شوند. به اعتقاد بنده اشتغال باید سرلوحه تمام برنامه‌های اقتصادی دولت باشد.وی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر بوده است، گفت که جمیعت بیش از 75 میلیون نفری ایران در حال حاضر نشان می دهد که بیش از 40 میلیون جمعیت جوان زیر 35 سال در کشور داریم که اشتغال خواسته اول آنهاست و دولت باید فکری عاجل برای این معضل کند.

اکنون که بالا رفتن هزینه تامین مواد اولیه، ورود تکنولوژی های جدید به بنگاه‌ها و کاهش نیاز به حضور فیزیکی افراد، کاهش بهره‌وری نیروی کار و کم شدن رغبت به دلیل دستمزدهای پایین، واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت خارجی، فعالیت واحدها با ظرفیت پایین و غیرفعال بودن بخش قابل توجهی از توان تولید به دلیل مشکلات نقدینگی، رشد جهشی هزینه های انرژی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مسائلی از این دست علاوه بر دامن زدن به ناپایداری مشاغل در بسیاری از واحدهای کشور، بیکاری بخشی از شاغلان فعلی را نیز رقم زده است، راهکار دولت برای حل این مشکلات چیست؟

 
با توجه به اعلام نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور از موج جدید بیکاری و با تاکید بر اینکه بیکاری مشکل اول اقتصاد ایران در دهه آینده خواهد بود، پرداختن به معضل بیکاری را در دستور کار دائمی خود قرار داده و طی گفت‌وگوهای کوتاه و تفصیلی، گزارش، یادداشت و میزگرد به بررسی کارشناسی این معضل برای پیشنهاد راه‌کارهای اصولی به مسئولان با عنوان ثابت صف 13 میلیون طلب‌"کار" می پردازد.

 انتهای پیام/خ ز/

مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۵۵:۰۷

2 Feb 2020