پایگاه خبری تحلیلی جهان بین 31 ارديبهشت 1398 ساعت 9:54 https://www.jahanbinnews.ir/news/42098/آیا-ورود-خودروهای-هیبریدی-کشور-قیمت-خودرو-کاهش-می-یابد -------------------------------------------------- عنوان : آیا با ورود خودروهای هیبریدی به کشور قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟ -------------------------------------------------- نظرات مخالف و موافق بسیاری برای ورود خودروهای هیبریدی به کشور وجود دارد، اما باید دید با معافیت حقوق ورودی، این خودروها تا چه حد می‌توانند در کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشند. متن : به گزارش جهانبین نیوز؛ در روزهای اخیر با تصویب مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای تمام برقی و تمام هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی معاف شدند. اما باید دید خودروهای هیبریدی چه خودروهایی هستند و چگونه کار می‌کنند؟ این خودروها برای حرکت از دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. نوع تکنولوژی به کار رفته برای ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد، از آنجایی که با استفاده از این خودروها از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود به آن‌ها خودروهای سبز نیز گفته می‌شود. در زمانی بین سال‌های 1832 تا 1839 ساخت اولین خودروی  الکتریکی توسط روبرت اندرسون اسکاتلندی اتفاق افتاد. اما در سال 1901 آلمانی‌ها نخستین خودروی هیبریدی جهان را ساختند و یک مخترع آلمانی صنعت خودرو، یک "پورشه مدل لونر" را به صورت هیبریدی درآورد اما آنچه که ساخت خودروهای هیبریدی را با عدم استقبال خودروسازان مواجه کرد و ساخت این خودروها را به تعلیق درآورد وجود بنزین بود، سوختی که بیشتر خودروها بر پایه آن تولید می‌شوند و خودروسازی در ایران نیز بر همین اساس است. در اواخر دهه 60، جنرال موتور از چند خودروی هیبریدی رونمایی کرد و در سال 2017 کرایسلر یک نسخه لوکس، راحت و 7 صندلی از پلاگین هیبریدی‌ها را ارائه داد. خودروهای هیبریدی خودروهای کم‌مصرفی هستند که هم با برق کار می‌کنند و هم با سوخت فسیلی. اما مصرف سوخت آن‌ها کم‌تر از خودروهای معمول است. این خودروها در حالت پیش‌فرض از موتور برقی خود استفاده می‌کنند و در صورتی که برق آن‌ها تمام شود از موتور دیزلی استفاده می‌کنند و از همین‌رو برای کاهش آلاینده‌های محیطی از آن‌ها استفاده می‌شود. اما از آن‌جایی که در ساخت این خودروها دو موتور به کار رفته  باید گفت هم میزان هزینه و هم زمان موردنیاز برای ساخت آن‌ها بیشتر از خودروهای دیگر است. برخی‌ها نیز انتقاداتی نیز نسبت به باتری این خودروها دارند، این افراد معتقدند باتری این خودروها بر پایه نیکل، کبالت و لیتیوم ساخته شده است و این‌ها فلزاتی هستند که برای استخراج آن‌ها طبیعت آسیب بسیاری می‌بیند و همین امر موجب می‌شود طبیعت با خاک یکسان شود. اما طرفداران این خودروها بر این اعتقادند که چون خودروهای هیبریدی در طول عمر خود آلودگی کمتری تولید می‌کنند می‌توانند آسیب اولیه که برای ساخت آن‌ها به طبیعت وارد شده را جبران کنند. اگر از تاثیری که این خودروها بر محیط زیست دارند، بگذریم، برخی از اقتصاددانان این موضوع را مطرح می‌کنند که با ورود خودروهای هیبریدی به کشور می‌توان امیدوار بود که قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد. این درحالی است که نظر بهروز مردانی‌نژاد یکی از اساتید دانشگاه شهرکرد در این زمینه متفاوت است و وی این موضوع را رد کرده و اعتقاد دارد تا زمانی که ارزش پول در ایران بالا نرود وضعیت تفاوتی نخواهد داشت و واردات خودرو نیز تاثیری بر رفع مشکلات اقتصادی ندارد. به گزارش جهانبین نیوز؛ نظرات مخالف و موافق بسیاری برای ورود خودروهای هیبریدی به کشور وجود دارد اما باید دید با معافیت حقوق ورودی، این خودروها تا چه حد می‌توانند در رفع مشکلات محیط زیستی کشور و کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشند. انتهای پیام/1026ج