کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در شب عاشورا:

آئین چاق چاقو، در سحرگاه سامان

19 شهريور 1398 ساعت 14:46

مردم شهر سامان به رسم هر ساله در شب عاشورا با برگزاری مراسم چاقچاقو به عزاداری پرداختند.


به گزارش جهانبین نیوز؛همه ساله با فرارسيدن ايام محرم، مراسم عزاداري در چهارمحال و بختياري و در شهرستان ها به رسم ديرين با بازسازي صحنه هاي جانسوز کربلا، به ويژه در شب و روز عاشورای حسيني همراه با معرفي اهداف قيام عاشورا برگزار مي شود. يکي از اين ميراث معنوي ثبت شده مراسم چاق چاقو شهر سامان است.

قدمت مراسم چاق چاقو در شهر سامان از زماني که دهستان شهر سامان ايجاد شده وجود داشته و بيش از ۲۵۰ سال قدمت دارد. مراسم چاق چاقو در شهر سامان با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است، مردم شهر سامان شب عاشورا هرساله از ساعت ۹ شب به تکيه ها و مساجد و حسينه ها رفته و از ساعت ۲ دو بامداد با صداي ني، سنج، طبل و خواندن نوحه ويژه و صف بندي با کوبيدن چوب يا سنگ، به هم و يا علي گفتن به عزاداري در خيابانها و کوچه ها ي شهر مي پردازند و هنگام اذان صبح با برگزاري نماز جماعت مراسم به پايان مي برند.

در این مراسم دسته بزرگی از جمعیت با شکلی خاص، اشعاری ویژه و آهنگی مخصوص در شهر سامان به راه افتاده و هر نفر دو قطعه سنگ یا چوب تخت را در دست گرفته و با نظمی خاص بر هم می‌کوبند.

مردم شهر سامان بویژه جوانترها، هر ساله شب عاشورا از ساعت ۹ شب به تکیه ها، مساجد و حسینیه‌ها رفته و از ساعت حدود ۲ بامداد با صدای نی، سنج، طبل و خواندن نوحه ویژه و صف بندی، با کوبیدن چوب یا سنگ‌ها به هم و «یا علی (ع)» گفتن به سمت هیئت چاق چاقو رفته و در حالی که جمعیت آنان بیشتر و بیشتر می‌شود و صدای سنگ و چوب‌ها سکوت شب را در هم می‌شکند، تا اذان صبح، به عزاداری در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر می‌پردازند.

عکاس: رضا کمالی دهکردی

انتهای پیام/1029ج
 


کد مطلب: 42814

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/gallery/42814/1/آئین-چاق-چاقو-سحرگاه-سامان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir